Recenzja książki „Schul-KIDS. Podręcznik do terapii jąkania u dzieci w wieku szkolnym” autor P. Schneider i Anke Kohmäscher, tłum. Aleksandra Boroń
Zagadnienia związane z terapią jąkania u dzieci potrafią wzbudzić silne emocje zarówno u terapeutów jak i rodziców. Dotykają lęku o przyszłość dziecka, jego dalszą edukację i szanse na spełnienie w życiu zawodowym i społecznym.
Co mnie ujęło w tej książce, że zdecydowałam się zaufać treści i modelować swoje dotychczasowe poglądy? Często pojawiające się frazy „poczucie sprawczości” i „kontrola”. Jestem głęboko przekonana, że bez rozwijanego latami poczucia sprawczości, poczucia wpływu nie tylko na widoczne i słyszalne objawy jąkania, także na wewnętrzne przekonania i schematy – bez tego nie możemy mówić o holistycznej terapii. Koncepcja terapii Schul-KIDS i modyfikacji będzie bliska wszystkim terapeutom, którzy wierzą w integralność naturalnego, spontanicznego, pierwotnego sposobu mówienia – nawet tego z zaburzoną płynnością – i oddychania z ciałem, z prawidłowym i zdrowym jego obrazem w psychice klienta.
Dlaczego mogę śmiało polecić tę książkę? Zamiast mało realnych obietnic całkowitej poprawy płynności bez ryzyka nawrotów epizodów jąkania, mamy opisane cztery konkretne obszary, nad którymi pracujemy: „Wzmacnianie odporności psychicznej, nakierowanie na dziecko, nakierowanie na codzienność oraz elastyczne planowanie terapii”. Całość wpisuje się we współczesną narrację o jąkaniu, która promuje bardzo etyczne redukowanie zbędnych kosztów i wysiłków, by móc przekierować energię i zasoby na inne obszary życia klienta. Opisany jest też szczegółowo proces transferu metody Schul-KIDS z cieplarnianych warunków gabinetu do codzienności młodego pacjenta i jego otoczenia. Ta część jest szczególnie cenna, wypełniają ją wskazówki odnośnie realizacji prac domowych i współpracy rodziców ze środowiskiem szkolnym. Nawet jest to ujęte w zdaniu, że „terapeuta przekazuje rodzicom podstawową wiedzę na temat jąkania się w szkole (…) i przygotowuje ich do roli rzecznika dziecka w szkole”. Pod wieloma względami podręcznik oferuje cenne treści zarówno dla terapeutów, nauczycieli, pedagogów jak i rodziców, by na każdej płaszczyźnie budować świat przyjazny dzieciom, doświadczającym jąkania.
Recenzja: Katarzyna Macios